Żadna forma artystycznego wyrazu nie jest doskonała sama w sobie. Każda ma swoisty zestaw środków, którymi zachwyca, gmera w emocjach czy przekazuje treść. Filmu i literatury nikomu przedstawiać nie trzeba, natomiast - dla laików - parę słów o grach fabularnych. Gry fabularne toczą się w wyobraźni. Rozgrywka odbywa się w grupie kilku osób, z których jedna jest swego rodzaju reżyserem czy animatorem - odpowiada za świat i postacie go zamieszkujące. Każdy z graczy wciela się w swoje drugie ja, w osobę zamieszkującą świat, w którym toczy się gra. Reżyser opowiada co widzą gracze, pilnuje mechaniki i "nakręca" akcję przygotowanym zawczasu scenariuszem. Gracze opowiadają, jakie akcje przedsiębiorą ich postacie oraz są ich ustami, grają nimi jakby w teatrze na żywo. W pewnym uproszczeniu, na gry komputerowe można spojrzeć z sześciu punktów widzenia: -grafiki (jesteśmy wzrokowcami), -animacji ("w ruchu jest poezja"), -muzyki (pom pompom pompom - wiadomo), -utożsamienia z protagonistą (niezbędny warunek katharsis, przeżywania), -braku liniowości (nasz wpływ, możliwość wyboru), -głębi (możność opowiadania o złożonych postaciach i zjawiskach). Zanim zdecydujemy, czy lepiej dla opowiadanej historii nakręcić o niej film, zrobić grę, napisać książkę, czy poprowadzić sesję (gier fabularnych), sprawdźmy jak wypadają gry w poszczególnych aspektach na tle pozostałych dziedzin sztuki.
Grafika - II miejsce
Extra-Terrestrial, Atari, 1982 |
Animacja - II miejsce
Źródło: ynaija.com |
Muzyka - II miejsce
Film niemy Safety Last!, 1923 |
Utożsamienie - II miejsce
Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia |
Brak liniowości - II miejsce
Prehistorik, Amiga, 1991 |
Głębia - III miejsce
Na planie filmu Conan. Źródło: ra-re.org |
Fajny pomysł na tekst i fajna analiza.
OdpowiedzUsuńJako zwolennik gier fabularnych i mistrz gry płonę motywacją, by wywindować gry fabularne na wyższe pozycje w tym zestawieniu;-)