Źródło: pl.thewitcher.com |
Na pewno niebagatelną rolę odgrywa ambitne wyznaczanie celów. To nie jest tylko zarabianie w branży. To nie jest nawet robienie solidnych produktów na określone zapotrzebowanie. To jest wyznaczanie standardów, śmiałe wkroczenie do czołówki i rozstawianie owej czołówki po kątach. Płytkie są historie fantasy? To sięgamy po Sapkowskiego i jego znakomicie przemyślany świat. Publiczność zachwyca się otwartymi środowiskami? Projektujemy kolejną naszą grę (Wiedźmin 3: Dziki Gon) w ten właśnie sposób. Konkurencja stworzyła duże uniwersum? To my projektujemy jeszcze większe. Kosztem wielkiego świata cierpi historia? To my porywamy się na połączenie jednego z drugim w harmonijną całość. Uda się? Nie uda? Spróbować warto!
Źródło: pl.thewitcher.com |
Źródło: cyberpunk.net |
Tak jak nie jestem entuzjastą gier, które promują się tylko pomysłem (fakt, nieraz bardzo ciekawym), ale nie da się na nie patrzeć, bo są brzydkie jak wnętrze świńskiego ryja, tak bardzo odpowiada mi ambitne również na tym polu podejście do grafiki. Istnieje raz bardziej raz mniej eksponowana rywalizacja pomiędzy różnymi producentami o to, która gra wbije w fotel najgłębiej olśniewającymi efektami połączenia najnowszych technologii, najsprawniejszych silników, najbardziej utalentowanych artystów. I ku naszej uciesze nie musimy na tym polu odstawać, a rozwiązania przedstawiane przez polskie studio śmiało konkurują z najlepszymi.
Spójrzcie na te brzozy i korę drzew... |
Kolejną miłą sercu cechą rodzimego producenta jest mimo dbania o osiągi pamięć o tym, co w branży najważniejsze: historii; dobrze opowiedzianej, zajmującej, logicznej. Dobry film, dobra książka, dobra gra papierowego RPG i dobra gra komputerowa muszą mieć starannie nakreśloną, krwistą i wciągającą opowieść. Ale żeby ta opowieść brzmiała w pełni, trzeba zarysować głębokie i pełnowymiarowe tło. Panie i panowie z CD Projektu RED dbają o to porządnie jak mało kto, co widać i na przykładzie Wiedźmina i Cyberpunka - przemyślany przez Sapkowskiego świat i bohater, fantasy z najwyższej półki i podobnie przemyślana, choć na innej płaszczyźnie, wizja ponurej przyszłości wg Mike Pondsmitha.
Żródło: cyberpunk.net |
Szerzej patrząc na sprawę, doszukałbym się w całym tym moim postrzeganiu CD Projektu głodu narodowego sukcesu. Ich praca to jeden z niewielu przykładów przemawiających do przeciętnego człowieka sukcesu całkowicie polskiego; pomysł na świat i bohatera fantasy polskiego autora Andrzeja Sapkowskiego, polscy twórcy grę wymyślili, namalowali, opracowali, zaprogramowali, zanimowali (Alverania Studios to też polska firma), zilustrowali (Platige Image z Bagińskim) na polskim zresztą, autorskim silniku Red Engine. Jeśli spojrzeć na inne dziedziny, głośne dyscypliny takich dziedzin jak sztuka, gospodarka czy sport to szybko stanie się smutno jasne, że tych sukcesów jest jak na lekarstwo. CD Projekt RED dobitnie natomiast już od paru lat pokazuje, że samo jest autorem swojego sukcesu a ów sukces ma cechy specyficznie polskie.
P.S. Nie mam nic wspólnego z firmą CD Projekt RED, nikt mi za ten tekst nie płaci, żaden z moich znajomych tam nie pracuje :)
Patriotycznie! :D
OdpowiedzUsuńFakt, ja też lubę REDów, za ich naprawę super traktowanie gracza i wysoką jakość projektów.
Oba wiedźminy to chyba jedyne gry, które kupiłem za własne pieniądze zaraz po premierze (albo jeszcze przed nią ;-)).
Każdy kto zna Tomasza Kane doceni wagę tej deklaracji ;)
Usuń